Maishofen

6 mei 2013 - Maishofen, Oostenrijk

Maandag 6 mei 2013

Vandaag zijn we dan in Oostenrijk, Maishofen aangekomen. Om 8.45 uur vertrekken we uit Stockach na gezwaaid door de receptioniste van de camping en enige medekampeerders. We rijden via Lindau, Munchen richting Insbruck. Bij afslag 59 gaan we binnenwegen rijden en dan wordt het echt Oostenrijk, bergen, dalen, riviertjes, beken, dorpjes en boerderijen. Het is al de derde keer op camping Neunbronnen bij Maishofen Neunbrunnen am Waldsee  en we voelen ons thuis.Uitzicht van onze campingplaats We staan op een plaats met een prachtig uitzicht. Gerda komt uit haar werk nog even langs en we spreken af morgen met z,n drieën te gaan lunchen in Maishofen.

Het mooie is dat hier betaalbaar internet is, € 1,50 per dag. De vorige campings was het duur of er was helemaal geen internet.

Blijven hier wel een paar weken, om te wandelen, te fietsen en niet te vergeten te luieren. Dit laatste is ook nodig!

Dinsdag 7 mei 2013

Heerlijk geslapen, maar horen helaas ook de regen tikken op het caravandak. Dit laatste is minder.

Eerst een wasje doen en binnen in het camping gebouw te drogen hangen. En dan lunchen bij Diverso in Maishofen met Gerda  http://www.diverso-maishofen.at/cafe-restaurant/de/lage.php .

Na de lunch wordt het zonnig en Piet maakt caravan en auto schoon en ik bewerk de foto’s en plaats één en ander op reislogger. We hebben een achterstand van 2 weken!

Morgen, als het weer goed is staat er een wandeling bij Thumersbach gepland.

Woensdag 8 mei 2013

Vannacht heeft het flink geregend, een waterval van regen en een lawaai op het dak van de caravan zo erg dat we er wakker van worden. Wij vragen ons af of de geplande wandeling door kan gaan. We draaien ons nog maar een keer om en zien in de ochtend wel. En wanneer we wakker worden is het droog en langzaam komt de zon door.

Om 10.30 uur komt Gerda ons halen voor een wandeling. We rijden richting Lindlingalm en niet naar Thumersbach. De klim bij Thumersbach, daar kunnen smalle en natte paadjes voorkomen en meer risico van uitglijden. Richting Lindling en Saalalm is een wat breder pad Rondje Saalalm/Hinterglemm het is ook mooie wandeling. Het wordt heerlijk zonnig weer. We genieten van het weer en de mooie omgeving met snel stromende beken,Saalalm/Hinterglemm watervalletjes en sneeuw boven op de berg, groene weidUitrusten van wandeling bij Hinterglemmen met ezels en geiten. Na de wandeling kopje thee voor de caravan.

Donderdag 9 mei 2013 Hemelvaartsdag.

Na de koffie op de fiets gestapt voor een rondje Zeller See. Het is wel een rondje Zeller See geworden maar zijn ook via Kaprun en Tauernradweg naar Piesendorf Piesendorf over de Tauernradweg gefietst. Het was een prachtig tocht van 44 kilometer. Het weer was zonnig en 23 graden.

Aan het einde van de dag gezommen in het zwembad van Landal Rehrenberg, Viehhofen en ook nog heerlijk naar de sauna geweest. Een mooie dag in Oostenrijk!

Vrijdag 10 mei 2013

Regen, regen en nog meer regen Regen, regen...... Het is nu 14.30 uur en het regent nog. Hebben boodschappen gehaald, geluncht en nu wachten tot het droog wordt.

Wachten duurt lang, we wachten nog steeds…..het is nu 21.00 uur en het regent nog steeds!

Morgen naar den Salzwelten Hallein In Bad Durrnberg http://www.salzwelten.at/en/hallein/saltmine/ bij Salzburg. Kaarten van Gerda gekregen!

Zaterdag 11 mei 2013

Om 10.00 uur op weg naar Bad Durrnberg via een route die TOMTOM aangeeft. Kan zeggen dat dat een prachtige route was, de 311, de 305, en een naamloosweggetje, bergen, beken, dalen enz. Het laatste weggetje was smal, je kan elkaar niet passeren dan op een passeerplaats, hellingen van 24%. Erg leuk.

Om 11.30 uur waren we op de parkeerplaats van de zoutmijn. Had al één en ander op internet gezien zoals witte overals, treintje, glijbaan enz.

Het was inderdaad eerst een Mooie outfit!  witpak aan en op een spannend treintje stappen, deze bracht ons diep de berg in. Deze trein stap je niet in maar op! Een eindje lopen door schemerige gangen en ja toen moesten we afdalen via een glijbaan. Dit was best eng maar ook heerlijk, even weer kind voelen! De glijbaan!  Weer wandelen en onderweg uitleg en ook films kijken hoe de zoutwinning is ontstaan en wat het opgeleverd heeft. Weer een glijbaan en nog dieper in de berg afdalen. Dacht wel hoe komen we straks weer omhoog, klimmen via ladders of zo, maar dat later.

We steken nog een zoutmeer over met een boot en dat alles in de schemer.

Na ruim een uur komen we bij een punt wat het einde is en dan moeten we omhoog! Weet je hoe we naar boven gingen, ja met een roltrap! Toen weer met de trein naar de uitgang.

Na het bezoek aan de mijn zijn we Hallein gereden, 4 kilometer van de zoutmijn, naar het Keltenmuseum, met opgravingen over de geschiedenis , gereedschappen, sierraden en er werden films vertoond over kaarsenmaker en over hoe de lekkernijen van een bepaalde conditorei werden en worden gemaakt. Mooi om te zien.

Daarna via dezelfde mooie weg terug, onderweg wat gegeten en naar de sauna bij Landal. Een heerlijk besluit van de regenachtige dag. Ja, het regende weer de hele dag!

Zondag 12 mei 2013

Vanmorgen bij het opstaan horen we geen regen op het dak van de caravan en we zien een klein zonnetje te voorschijn komen. Dit geeft hoop!

Maar die hoop is van korte duur, het eerste buitje komt er al weer aan. Ook vandaag weer heel veel buien. Tussen de buien door een wandeling naar Maishofen. Morgen wordt het iets beter en dan gaan we weer op de fiets….

Maandag 13 mei 2013

Het lijkt wat beter weer te worden, een mager zonnetje en zo nu en dan een spatje regen. We durven het aan op de fiets te stappen. We gaan weer richting Zell am See, Kaprun met boven de piste van Maiskogel/Schaufelberg Kaprun, Onderweg naar Kaprun/PiesendorfPiesendorf naar Niedernsill. Niedernsill   op zich is geen bijzonder dorp, maar te tocht er naar toe is mooi. We fietsen weer langs de Tauernradweg langs een bach, weilanden met koeien, boerderijen en met zicht op besneeuwde bergen. Soms komen we een fietser tegen, maar druk is het niet. In Niedernsill bezoeken we de mooie kerk van het dorp. We fietsen dezelfde weg terug en nemen een paar boodschappen mee.

Morgen geeft het weer het cijfer 9 aan, dus belooft het een prachtige dag te worden. Er staat nu echt de wandeling bij Thumersbach op het programma voor morgen.

Dinsdag 14 mei 2013

Een mooie dag vandaag, om 10.00 uur met Gerda op weg naar Thumersbach, Mitterberghof op ongeveer 1200 meter. Op het terras koffiegedronken Terras Mittelberghof en daarna gewandeld naar Schutzingalm op 1700 meter. We hebben ondanks de stijging stevig doorgelopen en er de twee uur overgedaan die werd aangegeven op de borden. Op het terras bij bij Mittelberghof en onderweg genoten van het uitzicht op Zell am See, de See en de bergen. Zicht op Zeller See Bij de Schutzingalm onze boterhammen gegeten  en uitgerust, bovendien ook weer van het prachtige uitzicht op de bergen genoten.Wandeling naar Schutzingalm op 1700 meter

De afdaling hebben we in een uur gedaan en nog even op het terras uitgerust voor dat we naar huis gingen.

In het restaurant op de camping heerlijk gegeten. Al met al een prachtige dag met mooi zonnig weer. Ongeveer 23 graden

Woensdag 15 mei 2013

Even een ochtend gewassen en gepoetst. Dit moet ook van tijd gebeuren! Na de lunch op de fiets gestapt richting Maria Alm. Almdorf Mooie maar pittige route wat betreft hellingen, maar het is te doen. Van Maria Alm naar Saalfelden gereden met af en toe een flinke klim. Gerda heeft ons gisteren verteld waar een lekker ijsje te koop is. Bij DolceVita dus en voor we weer richting Maishofen gaan nog even een ijsje gegeten bij Dolce Vita. Totaal 30 kilometer gefietst.

Het was weer heerlijk weer vandaag en de temperatuur deed niet onder voor die van gisteren.

Donderdag 16 mei 2013

Een topdag, zijn naar het Arthurhaus aan de Hochkonig gereden, 1500 meter staat er op het huis en de weg eindigt in een parkeer plaats.Arthurshaus De rit er naar toe was al prachtig mooi, haarspeldbochten naar boven en beneden, bossen, dorpjes. En langzaam gaat de weg toch steeds hoger. Na de koffie starten we de wandeling en we besluiten naar de Vierhutten te lopen, Arthurshaus naar.... een wandeling van een uur en een kwartier wordt er aangegeven. Wij doen er altijd langer over om dat we dingen zien en even staan kijken. Kijken en wandelen was op het eerst stuk pad wel mogelijk, maar later werd het best pittig en moeten we bij de les blijven anders storten we in de afgrond. Wandeling naar Vierhutten Het eerste stuk waren er wel een paar wandelaars, maar later zijn we nog twee mensen tegen gekomen. Zo heerlijk rustig. Onderweg zagen we de sneeuw en ook drie watervallen. Ja daar moeten we naar toe. Er loopt een soort geitenpaadje langs een waterstroompje en wij klimmen en klauteren er heen. Daar wat foto’s gemaakt en gepicknickt. Bij de sneeuw en waterval Al met al vier uur gelopen. De Vierhutten liggen op een plateau, maar wij zien ook maar één hut! Is waarschijnlijk de naam van de hut! Moe maar voldaan komen we bij de auto terug om de route in omgekeerde volgorde te rijden. Zie je toch weer andere dingen. Heerlijk wandel weer vandaag, boven wat koeler maar tijdens het wandelen en klimmen krijgen we het wel warm. De zon schijnt en dat is al mooi meegenomen.

Als besluit van de dag nog naar de sauna!

Vrijdag 17 mei 2013

Rustige dag op de camping. Wel boodschappen gehaald, maar verder lui geweest.

Zaterdag 18 mei 2013

Weer een dag met prachtig weer, warme en zonnig. Gaan de bergen bij Zell am See op. De start van de wandeling is in het Schmittental en daar zoeken we naar een bordje met bepaalde richting. We gaan eerst klimmen en zien dan bordjes richting Kohlergraben, Ebenbergalm, Mittelstation, Schmittenhohe. Dit laatste is ons een “berg” te ver. We starten op ruim 900 meter en de Schmittenhohe is op bijna 2000 meter. In september vorig jaar zijn we daar met de lift naar boven gegaan. Nu willen we lopen en zien hoever we komen. Eerst blijven we laag met uitzicht op Zell en de See. Zicht op Zell am See en Thumersbach Daarna het bos door Door het bos en wordt het flink klimmen. Gelukkig is er ook veel schaduw. Op het Mittelstation is er herkenning van "Onze"skipiste de winter. We lopen nog een stukje omhoog en komen bij het Clocknerhaus, een hut die in de winter geopend voor dorstige en hongerige skiërs. Wandelaars zijn er niet voldoende om deze hut open te houden dus wij staan voor een dichte deur.Clocknerhaus

Het Clocknerhaus ligt op bijna 1600 meter en vanaf 900 meter is een flinke klim geworden.

Na de wandeling nog even naar de sauna bij Landal.

Een prachtige dag geweest, moe maar voldaan komen we thuis.

Zondag 19 mei eerste Pinksterdag

Er staat een wandeling gepland naar de Steinalm, maar er is kans op regen en in de bergen weet je nooit wat het weer gaat doen. Kan ook onweer worden.

We staan onderaan de Steinalm om 10.00 uur en met ons nog veel meer mensen. De parkeerplaats is boordevol. We vinden nog een plekje bij het pad wat we willen inslaan. We zetten stevig de pas er in. Het is ook klimmen dus even uitpuffen op een bankje en een slokje water moet ook kunnen. De lucht is wel wat dreigend, maar we hopen er het beste van. Na een uur zijn we boven, drinken wat en dan voelen we de eerste spatregen. Met snelle pas lopen we in colonne naar beneden. Voor zover je met snelle pas kunt lopen. Er willen meer mensen naar beneden die de bui zien aankomen! Het was 500 meter klimmen en dus ook weer dalen

Het spettert wat onderweg, maar het valt alles mee, maar op de camping komende barst de bui in alle hevigheid los.

Tot besluit van de dag bij Gerda, in Leogang, heerlijk gegeten.

Maandag 20 mei 2013 tweede Pinksterdag

Vandaag eerst een was gedaan, o.a. alle wandel spullen, sokken en broeken gewassen. Na de lunch nog even op de fiets naar Zell am See en een ijsje gegeten. Wat gebabbeld met mede kampeerders. Door alle verhalen en de afsluiting van de Felbertauerntunnel hebben we besloten om Woensdag over de A10 naar Italie te gaan en in de buurt van Venetie een week te blijven.

Dinsdag 21 mei 2013

Niets veranderlijk dan een mens. Gaan toch morgen naar het Gardameer voor een paar dagen. We moeten wel omrijden via de Brenner, maar het is niet anders. Gert en Mieke proberen een plekje te reserveren voor ons. Het is druk aan het Gardameer hebben we al vernomen en wij zullen niet vroeg zijn.

Vandaag nog even wat een paar boodschappen gehaald en de route gepland voor morgen en vanavond met Gerda een hapje eten in het restaurant op de camping.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jan Letterie:
    18 mei 2013
    Dag Ans en Piet

Jullie reizen wat af en maken veel mee. Ik hoop dat jullie genieten en dat alles ok is. Hier is het vrij fris, 13 graden. Ik hoop over 14 dagen 1.6 op de boot te zitten richting Antwerpen en terug via Nijmegen. Verder zullen jullie je wel amuseren. Tot Mails en de groeten van Jan